tq.... sudi klik ^_*

"Terima Kasih Sudi Jengah Blog Saya"

Tujuan blog ini di tuliskan adalah untuk merekodkan segala kenangan terindah dalam meniti kehidupan harian.... Kisah suka, duka, pahit, manis silih berganti membuatkan saya menjadi seorang yang tabah, cekal dengan semua ujian Allah S.W.T

Sebagai manusia yang tidak sempurna, MAAF di pohon andai tulisan/luahan/bicara saya menyentuh perasaan.

mencari hadiah utk insan tersayang.... klik sini utk surprisekan mereka

teRimA kaSiH kaWan-KawAN ^ __ ^

Salam, Tinggalkan LiNk anda utk sy TerjaH seMuLa ^ __ ^

Follow by Email

so sweet ^ __ *

Tuesday, 2 August 2011

5t3v14 (Stevia)

salam bismillah,

tengah mencari-cari nursery yang jual pokok stevia nie.... kalo kawan2 tau inform ek..... daun stevia nie tgh popular sekarang nie, sebagai bahan pemanis pengganti gula yang kita guna selalu tue.... ingat nak cuba tanam sikit, bukan nak banyak pun, nak dalam 3 pokok jer hihihihihi dalam akhbar MEGA semalam ada story tentang pokok stevia nie.... kalo nak tau detail bole klik sini http://plantstevia.blogspot.com 

Masa pesta floria hari tue, ada gak mencari2 n tgk booth yg jual herba2 tak der pulak tuan yg menjaganyer, so tak der rezeki kami....

inilah pokok STEVIA


Stevia merupakan sebahagian daripada genus bunga matahari (Asteraceae) Berasal daripada iklim sub tropika dan tropika Amerika selatan dan Amerika tengah yang hampir sama dengan iklim tropika di Malaysia.

Spesis Stevia rebaudiana yang juga dikenali sebagai sweetleaf, sweet leaf, sugarleaf, atau mudahnya stevia, telah dihebahkan kepada umum sebagai daun ajaib yang mengeluarkan manisan.

Sebagai Bahan pemanis dan juga pengganti gula, Stevia memberi rasa manis yang sedikit lambat tetapi kekal sangat lama berbanding gula. (ini disebabkan kelarutan stevia didalam air yang amat perlahan) Walaupun begitu ianya meninggalkan sedikit rasa pahit seperti gula licorice (seperti beberapa gula-gula herba english ) pada kepekatan tinggi.

Kelebihan penggunaan stevia

● Daun- 20 hingga 30 kali ganda lebih manis dari gula

● ekstrak- 200 hinga 300 kali ganda lebih manis dari gula

● Sangat tinggi khasiat

● Sangat enak jika di buat ulaman

● Tiada Kalori

● Tiada lemak

● Tidak toksik dan tiada pemanis tiruan ( ini kerana pemanis asli stevirol

● tidak glisemik

● membantu penghadaman dan membantu mengurangkan berat badan

● ph dan juga stabil kepanasan sehinga 200°C

● Penambah rasa

● Boleh digunakan dalam masakan dan juga bakeri

● Tanpa preskripsi doktor

● menghalang gigi dari rosak

● anti oksida

● menambahkan tenaga

● menambahkan kekuatan minda

● tidak menambahkan nilai paras gula dalam darah

● tidak menyumbang kepada penyakit jantung korolari

● mengurangkan keinginan untuk menikmati makanan bergula dan berlemak

● mengurangkan keinginan untuk mengambil produk alkohol dan tembakau



4 comments:

  1. betul ke zila pokok ni pgnti gula..manis ke rasa dia?

    Nak jgk la..kot ada gtahu ye :)

    ReplyDelete
  2. batul k.syima stevia tgh glamor sekrg nie, kalo x nak tanam, ada yg dah jual air nyer... tp sy nak tanam pokok

    ReplyDelete
  3. aku dah tahu aku nak jadi ushawan stevia 2012

    ReplyDelete
  4. Dapatkan daripada kami bekalan Gula Stevia yang paling murah di Malaysia. Gula Stevia di proses di kilang tempatan dan di edarkan oleh syarikat islam bumiputra, di jamin halal. Bebas dari rasa pahit.

    Harga: 1/2 KG -> RM45

    Untuk Maklumat Lanjut:
    call/sms 013-431 2808 (omar)

    http://www.facebook.com/pages/Pemanis-Stevia-Rebaudiana-Paling-Murah-Di-Malaysia/350979478353752

    http://steviasentral.wordpress.com/

    ReplyDelete

^__*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TQ

Ai, takkan tengok je.:) TQ, friends