tq.... sudi klik ^_*

"Terima Kasih Sudi Jengah Blog Saya"

Tujuan blog ini di tuliskan adalah untuk merekodkan segala kenangan terindah dalam meniti kehidupan harian.... Kisah suka, duka, pahit, manis silih berganti membuatkan saya menjadi seorang yang tabah, cekal dengan semua ujian Allah S.W.T

Sebagai manusia yang tidak sempurna, MAAF di pohon andai tulisan/luahan/bicara saya menyentuh perasaan.

mencari hadiah utk insan tersayang.... klik sini utk surprisekan mereka

teRimA kaSiH kaWan-KawAN ^ __ ^

Salam, Tinggalkan LiNk anda utk sy TerjaH seMuLa ^ __ ^

Follow by Email

so sweet ^ __ *

Thursday, 24 November 2011

too sad :(

salam bismillah,

malas..... penat..... sedih..... gembira..... pilu..... sakit..... kecik hati..... bole kata semua rasa dapat di rasai....... hmmmmm

byk entry masuk draft jer..... story tanpa gmbr x menarik kan..... kesudahnyer smpai hari nie x bawa usb cable :( kamera memang sentiasa jer dlm handbag :) al-maklum dah dapat kamera baru yg ringan dan comel... senang di bawa ke mana-mana, kamera lama dah rosak huhuhuhu....

awal bulan baru nie atuk bukit aka atuk abg i, telah meninggal utk selamanya..... atuk bukit meninggal pada umur 95 tahun pada 4 November 2011, Jumaat.... memang sy agak rapat dgn atuk bukit nie.... opsss kenapa yer kami panggil atuk bukit.... coz rumah atuk nie kat bukit treh, muo.... tue yg di panggil atuk bukit

Kalo kami balik kg, dia request nak makan macam2.... as cucu, dah balik bukan selalu kan cuba lah tunaikan apa yg di request tue... seingat sy 1st makanan yg sy masak sup ikan tenggiri, lepas tue atuk bukit suka makan sotong goreng tepung... lagi2 dia suka makan yg tang janggut sotong... tapi sy x masak ek.... order saja dekat sabak awor, medan ikan bakar kat muo nie. pernah dia marah kat saya coz x nak ambil duit dari atuk bukit dia minta beli sotong goreng khas untuk nya sahaja.

kali nie kalo balik kg, dah x semua aktiviti nie.... sooo sad.... entah x tau nak di gambarkan perasaan nie.... dah x org nak bg nasihat... dah x nampak atuk bangun 2 pagi utk mkn.... atuk rajin bercerita, sy memang respek walau umur dah banyak, ingatan dia kuat..... katanya pd saya satu hari tue...  nak tau mcmana sakitnya api neraka tue.... cuba bakar satu jari tangan kita, kalo sakit itu baru sikit n cuba bayangkan kalo seluruh anggota kita di bakar..... nampak mcm sy nie budak kecik yg dinasihatkan oleh ibunyer kan...... tapi sy syukur, atuk nasihat sbb dia sayangkan saya..... al-fatihah

tanda-tanda akhir nyawa nyer pun sy dpt rasa..... ingat kali terakhir sy jumpa atuk, time balik kg majlis tunang adik ipar awal oktober lalu.... genggaman tgn atuk lama, kata2 akhirnya buat sy menitis air mata.... memang sy dh menjangka ia akan brlaku.... cuma sy x sempat nk jumpa atuk di hujung nyawanya itu :(


al-fatihah buat atuk esah.... x lupa juga buat mak mertuaku hajah fatimah, atuk shariff n atuk abu bakar.... juga buat kak syima, busu ana dan muslimin dan muslimat lain..... semoga tenang dan di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman....... aminnnnnnn

Wednesday, 23 November 2011

Hat! Yang Cedera

salam bismillah....

senyap kan blog nie..... tue lah puan blog nie tercedera :( 
Bila jiwa kacau risau tentang masa depan,
Bila hati sesak dengan karenah manusia yang tidak memahami,
Bila jiwa sukar berlapang dada,
Bila hati disempitkan dengan sangkaan buruk terhadap saudara lain,
Bila hati sentiasa ingin marah,
Bila hati mula berjinak dengan nafsu yang Allah tidak redha.

Bila akal lupa tujuan asal hidup,
Bila diri terasa enak berlingkar dengan maksiat,
Bila hati puas melakukan perkara yang tidak berbuah amal,
Bila jasad duduk enak tanpa berbuat ma'aruf.

Bila air mata terlalu sukar untuk dititiskan untuk-Nya,
Bila hati mula mengeras,
Bila fikiran melayang untuk perkara sia-sia,
Bila hati mula berputus asa terhadap rahmat dan nikmat-Nya.

Bila diri mula meminta yang berlebihan,
Bila hati mula meminta untuk yang bukan haq,
Bila diri rasa sudah cukup,
Bila lidah terlalu keras untuk mengalunkan zikir.

Bila cemburu terhadap nikmat dan rezeki insan lain,
Bila diri berpura baik di hadapan manusia,
Bila hati merasa perbuatan dosa sebagai tidak apa,
Bila diri sentiasa mahu dipuji.

Bila hati tidak yakin dengan janji-Nya,
Bila diri menyesal dengan setiap taqdir-Nya,
Bila hati sentiasa mencari aib dan salah orang lain,
Bila diri sentiasa ingin memuaskan selain dari Allah.

Bila hati merasa bebas dari jagaan Allah,
Bila merasa diri milik mutlaq diri sendiri,
Bila hati merasa aman melanggar amanah,
Bila merasakan tiada yang lebih penting melainkan diri sendiri.

Bila diri terlalu banyak beralasan,
Bila setiap perbuatan tidak terniat untuk Allah,
Bila diri mula berasa berat untuk sembah dan sujud kepada-Nya,
Bila telinga lebih enak dilagukan dengan selain ayat-ayat suci-Nya.

Bila mulut lebih senang berbicara tentang dunia dari manisnya syurga,
Bila redha manusia lebih dicari daripada redha Allah,
Bila merasa cinta manusia lebih asyik daripada cinta Allah,
Bila hati tidak rindu untuk bertemu-Nya,
Bila hati mula disempitkan dengan dunia,
Bila diri sombong tidak mahu meminta kepada-Nya,
Bila setiap akal, jiwa dan jasad terikat dengan dunia.

Hati itu bukan hati aku lagi..
Heal my heart ya Allah..
Bless me with a new heart..

- Artikel iluvislam.com

^__*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TQ

Ai, takkan tengok je.:) TQ, friends